Tokyo Woman's Christian University
School of Arts and Sciences
Teacher Training Course

Professor

Mayumi Oie


Career

  1. 慶応義塾大学文学部 非常勤講師 2000/04-2001/03
  2. 東京学芸大学教育学部 非常勤講師 2000/04-2006/03
  3. 佐野短期大学社会福祉学科児童福祉専攻 特別任用講師 2001/04-2004/03
  4. 東京女子大学文理学部教育学研究室 専任講師 2004/04-2009/03
  5. 東京都教育相談センター  専門家アドバイザリースタッフ 2006/04-2008/03
  6. 共立女子短期大学 非常勤講師 2008/04-2013/03
  7. 東京芸術大学音楽学部 非常勤講師 2009/04-2014/03
  8. 東京女子大学現代教養学部 准教授 2009/04-2017/03
  9. 聖心女子大学文学部 非常勤講師 2010/04-2016/09
  10. 学習院大学東洋文化研究所 客員研究員 2011/04-2012/03
  11. 学習院大学人文科学研究所 客員研究員 2012/04-2013/03
  12. 一橋大学大学院社会学研究科 非常勤講師 2013/04-2017/03
  13. 宮城教育大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻 私学研修員 2017/04/01-2017/09/30
  14. 東京女子大学 現代教養学部 教授  2017/04

Academic background

  1. 東京女子大学 文理学部 心理学科 1994 Graduated
  2. 慶応義塾大学大学院 社会学研究科 教育学専攻 Doctor later 2000 Withdrawn after completion of required course credits

Academic degrees

  1. 学士(文学) Tokyo Woman's Christian University
  2. 修士(教育学) Keio University

Licenses and qualifications

  1. 専門社会調査士 2008

Research keywords

  1. 教育心理学

Subject of research

  1. 教育心理学 小中接続期の算数・数学の動機づけが学びに与える影響や、青年期の動機づけとキャリア形成に関心がある。実際に教育現場で生ずる様々な諸問題を心理学的な観点から実証的に検討し、解決することを目指している。

Research Projects (Competitive Research Funds)

  1. How does school education foster learners' creativity? A study on prospective teachers' creativity Others International Fellowships for Research in Japan The Japan Society for the Promotion of Science the 4th recruitment of FY 2016-2017 JSPS Postdoctoral Fellowship for North American and European Researchers (Short-term) 2017/01/01-2017/01/31
  2. 中学生の数学に対する苦手意識を克服するためのアクションリサーチ Science research expense 2015/04-2018/03
  3. Determinants of career decision-making among female high school students in science course: An educational practice in the classrooms in France. School's financial aid 共同プロジェクト研究39 東京女子大学女性学研究所共同プロジェクト研究 2013/04-2016/03
  4. ボランティア活動と社会とのつながり意識 Others 学習院大学人文科学研究所特別共同研究プロジェクト 2012/04-2013/03
  5. 達成動機づけにおける重要な他者の果たす役割 : 日本と韓国の比較研究 Others 学習院大学東洋文化研究所一般研究プロジェクト 2011/04-2012/03

Bibliography

  1. Determinants of career decision-making among female high school students in science course Mayumi Oie Only Work Institute for women's studies, Tokyo Woman's Christian University 2017/03
  2. Creativity, Talent and Excellence Oie, M., Fujie,Y., Okugawa, Y., Kakihana, S., Itaka, S., and Uebuchi, H. Joint Work Self-Regulated Learning in School Transition and as a Creative Process. In Ai-Girl, Tan (Ed.) Springer, SG. 2013
  3. キーワード 動機づけ心理学 上淵寿(編著) Joint Work 金子書房 2012
  4. 女子高校生の大学志望動機と入学後の不適応の関係 大家まゆみ Only Work 東京女子大学女性学研究所プロジェクト研究30報告書 2010/05
  5. 質的研究法キーワード 上淵寿(監訳) Joint Translation 金子書房 2009

Papers

  1. Research paper (bulletin of university, research institution) Joint 地域で取り組むインクルーシブ教育-自尊感情をはぐくむには- 下島裕美・大家まゆみ・飯高晶子 平成28年度杏林大学杏林CCRC研究所紀要 5-13 2017/03
  2. Joint Using moral education to promote children’s social skills: Studying the cooperation among a school, community, university, and parents in a “Teacher education initiative in practice” 下島裕美・大家まゆみ・飯高晶子 杏林教職課程年報 杏林教職課程 3, 75-82 2017/03
  3. Joint Educational strategies for children with autism and emotional disorders: The method of instruction for addition-with-carry-over using concrete materials Yumi Shimojima, & Mayumi Oie 杏林教職課程年報 杏林大学教職課程 3, 65-74 2017/03
  4. Research paper (bulletin of university, research institution) Joint Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-5, revised diagnostic criteria by American Psychiatric Association, and special support education in the teacher-training course. Yumi Shimojima, Mayumi Oie, and Tsutomu Fujii 杏林教職課程年報 杏林大学教職課程 3, 57-64 2017/03
  5. Research paper (bulletin of university, research institution) Development of children’s self-esteem at the elementary school and school adjustment. Mayumi Oie, & Tsutomu Fujii Hitotsubashi review of arts and sciences 11, 20-36 2017/03

Research presentations

  1. Students’ cooperative learning and creative solutions on permutation and combination in elementary school mathematics classrooms. The 31th International Congress of Psychology 2016/07 Yokohama
  2. 小中接続期の算数・数学の図表の活用に対する動機づけと問題解決方略の関係 日本教授学習心理学会第12回大会 2016/07/09 日本教授学習心理学会 山梨大学
  3. 対人関係における動機づけを考える 日本発達心理学会第27回大会 自主シンポジウム 2016/04
  4. 算数の動機づけと学業 成績の自己評価に関する縦断的研究−児童養護施設の児 童と一般家庭の児童の比較を通して 日本心理学会第79回大会 2015/09/24
  5. Creativity Conference 2 : Future of Creativity in Music Educationの Creativity Conference 2 2015/06/28

Social Contribution

  1. Research advise 平成28年度青梅市小学校教育研究部会【研究主題】「子供一人一人の学力向上を目指して~学ぶ意欲を高める指導の工夫」特別支援教育研究部会情緒固定学級と通級指導学級で発達障害児を指導・支援するために―自閉症スペクトラム障害(ASD)・ADHD・LDの特徴と教育支援のあり方」助言・指導 2016/09 Lecturer 青梅市教育委員会
  2. Lecture 平成26・27 年度 杉並区教育委員会教育課題研究指定校 杉並区立荻窪中学校研究発表会講演「小中接続期の教科教育」 2016/02
  3. Lecture 平成27年度府中市立府中第五小学校 道徳授業地区公開講座「子どもの自尊感情・自己肯定感と学習意欲を高める道徳授業」講師 2016/02 Lecturer
  4. Visiting lecture 平成27年度 府中市立府中第五小学校第6学年合同道徳授業「自分らしさを探そう!」ゲストティーチャー 2016/02 Lecturer
  5. Lecture 杉並区立荻窪中学校 CS研修会「学校生活外の17時間ー生活リズムとコミュニケーション」講師 2015/11 Lecturer

Memberships of academic societies

  1. 日本教育心理学会
  2. 日本発達心理学会
  3. 日本教授学習心理学会
  4. 日本心理学会
  5. 日本質的心理学会

Committee Career

  1. Journal of Creative Music Activity for Children 編集委員 2015-2016
  2. Creativity in the Twenty First Century Book Series (Springer Verlag)  The member of international board of editors 2015-2016
  3. 平成26・27 年度 杉並区教育委員会教育課題研究指定校 杉並区立荻窪中学校 研究顧問 2015/04-2016/03
  4. 武蔵野市立第三中学校 開かれた学校づくり協議会 委員 2014/04-2015/03
  5. The fourth Creativity Conference: Reforming Creativity for the Needs of the Present and the Future, Tokyo Co-organizer (Yukiko Tsubonou, Ai-Girl Tan, and Mayumi Oie) 2013-2014