Tokyo Woman's Christian University
School of Arts and Sciences
Division of Human Sciences
Department of Language Sciences
Professor

Sakae Suzuki


Career

  1. 小山工業高等専門学校 一般科(英語) 准教授 2010/04-2011/03
  2. 小山工業高等専門学校 一般科(英語) 教授 2011/04-2013/03
  3. 白鴎大学 教育学部 非常勤講師 2012/04-2013/03
  4. Shonan Institute of Technology Center for the Liberal Arts Professor 2013/04-2017/03

Academic background

  1. Waseda University 第一文学部 英文学科 Graduated
  2. Columbia University Teachers' College Division of Language Education M.A. in TESOL Master course Completed
  3. Temple University College of Education Doctor course Completed

Academic degrees

  1. Doctor of Education Temple University

Licenses and qualifications

  1. 中学校教諭1級普通教員免許(英語)
  2. 高等学校教諭1級普通教員免許(英語)

Current state of research and teaching activities

第二言語習得分野の学習者要因について主に研究をしています。外国語を学習する場は、教育機関の中だけに限定されません。学習者は、教室内・教室外での活動の中で、外国語を学習する意味を作り上げていきます。従って、学習者一人ひとりが、異なる価値観と外国語学習観を持っています。そうした個々の部分に焦点をあてること、そして、外国語教育をおこなう側が学習者の個々の学習観を理解していることが重要です。
学習者要因としては、ビリーフ(learners’ beliefs),情意(affect),モティベーション(motivation),主体性 (agency)に加えて、最近注目をされるようになった自己(self)が挙げられます。こうした学習者要因の第二言語研究の分野では、外国語教育と学習の心理学という新しい分野ができました。学習者が学習の過程でもつ感情や気持ちの変化については、心理学や 他の分野の研究を学際的に取り入れることが必要です。
心理学、フィールドワーク、ナラティブ研究、など様々な分野に注目をしています。また、外国語教育(英語を含む外国語)に共通する課題、異なる課題についても幅広く研究をしたいと考えています。

Research Areas

  1. English education
  2. Second Language Acquisition
  3. Foreign language education

Subject of research

  1. 英語教育・第二言語習得研究 英語教育、第二言語習得に関する研究分野で、学習者の考え方、感情、モティベーションについての研究をしている。

Bibliography

  1. New Directions in Language Learning Psychology Sakae Suzuki, Marshall R. Childs Contributor Springer 2016 978-3-319-23491-5

Papers

  1. Research paper (bulletin of university, research institution) Impact of emotions on language learning Suzuki Sakae Shonan Instite of Technology Journal 51/ 1, 105-114 2017/03
  2. Research paper (bulletin of university, research institution) Emerged challenges for English education in Japan: The emotional baggage of language learners Apples-Journal of Applied Language Studies 10/ 2, 1-13 2016/12
  3. Research paper (bulletin of university, research institution) Exploratory qualitative study of students( narratives:What did students gain through studying abroad Suzuki Sakae 湘南工科大学紀要 第50巻/ 第1号, 73-84 2016/03
  4. Research paper (scientific journal) Exploring learners' beliefs: Jungian approach to investigating students' beliefs Suzuki Sakae Studies of Language and Cultural ducation 13, 63-82 2015/12
  5. Research paper (scientific journal) Beneficial and Interfering Beliefs About Learning English Suzuki Sakae US-China Foreign Language vol.13/ Number 6, 442-454 2015/06

Research presentations

  1. Learners' visual representation of beliefs about learning English The 2017 PKETA (Pan-Korea English Teachers Association) International Conference 2017/09/23 PKETA (Pan-Korea English Teachers Association) Gyongsang National University
  2. 言語学習における情意に関する考察 言語文化教育研究学会第3回年次大会 2017/02/25
  3. Learners' implicit beliefs:Drawings and metaphors PLL2(Psychology of Languagr Learning 2) 2016/08/23
  4. Exploratory qualitative study of students' narratives: what did students gain through studying abroad 言語文化教育研究学会第2回年次大会 2016/03/12
  5. What We Learn from Students' Self-Prtraits The 18th Temple University Linguistics Colloquium 2016/02/07

Prizes

  1. 第25回金子賞 2009/03
  2. 学校間プロジェクト銅賞 2008/08
  3. 第18回英語検定協会研究助成賞 2006/05
  4. 第15回英語検定協会研究助成賞 2003/05

Social Contribution

  1. Lecture 藤沢市社会人講座「おもてなしの英会話:異文化理解について」 2015/10 Lecturer 藤沢市
  2. Lecture 小山高専産学連携交流会講師「グローバル時代の英語教育」 2011/03 Lecturer 小山高専
  3. Seminar or workshop English Day Camp/ English Cafe 2010-2012

Memberships of academic societies

  1. Asia TEFL
  2. British Association for Applied Linguistics
  3. JACET
  4. JAPANESE ASSOCIATION OF QUALITATIVE PSYCHOLOGY
  5. 言語文化教育研究学会

Committee Career

  1. 文部科学省 文部科学省教科用図書検定調査審議会臨時委員 2016/07
  2. 杏林大学 大学教育再生加速プログラム 第三者評価委員会委員 2015/06
  3. 全国高等専門学校論文集「高専教育」編集委員会 査読・編集委員 2011/04/01-2013/03/31
  4. 神奈川県教育委員会 学校評価に関わる調査研究委員 2005/04/01-2007/03/31
  5. 文部科学省 英語が使える日本人育成に関する行動計画第一研究グループ研究委員 2002/04/01-2004/03/31